Lære sammen

SUS 2  "FG Gymnasieklar"


Til lærerne

Samtalen kan finde sin form og fokus ved hjælp af billedkort eller lignende stimuli, der kan anspore eleven til at tale om egne styrker og udfordringer.


Forslag til afvikling af samtalen

Forud for samtalen sætter eleven sig ind i ‘FG Gymnasieklar’, og samtalen indledes med, at eleven udvælger tre billedkort, som kan repræsentere elevens generelle oplevelse af opstart på gymnasiet og de mere specifikke fokuspunkter: Computer skills, Deltagelse og medansvar, Lektie- og notatteknik.

Herefter tager samtalen udgangspunkt i de valgte billedkort og elevens begrundelser for sit valg af billedkort. Læreren hjælper eleven med binde sine oplevelser og valgte billedkort sammen med ‘FG Gymnasieklar’. Samtalen afsluttes med en form for konklusion, og eleven opfordres til at skrive de vigtigste drøftelser og aftaler fra samtalen ned og gemme disse til næste samtale.


Forslag til spørgeteknik

Hvilke tre billedkort repræsenterer bedst din oplevelse af din studieparathed og faglige udvikling?

Hvorfor har du valgt netop disse tre kort?

Hvad hæfter du dig ved, når du ser på de valgte kort?

Hvad, synes du, er mest interessant at tale om på modellen ‘FG Gymnasieklar’?