Lære sammen

SUS 3  "Professionelt samarbejde"


Til lærerne

Samtalen kan finde sin form og fokus ved hjælp af billedkort eller lignende stimuli, der kan anspore eleven til at tale om styrker og udfordringer ved det professionelle samarbejde. Forslag til billedkort kan findes hos IR på kontoret.


Forslag til afvikling af samtalen

Forud for samtalen forbereder eleven sig ved at reflektere over de syv fokusspørgsmål til SUS 3, og samtalen indledes med, at eleven udvælger tre billedkort, som kan repræsentere elevens tanker om samarbejdskompetencer.

Samtalen afsluttes med en form for konklusion, og eleven opfordres til at skrive de vigtigste drøftelser og aftaler fra samtalen og ned og gemme disse til næste samtale.


Forslag til spørgeteknik

Hvilke tre billedkort repræsenterer bedst din oplevelse af team- og gruppearbejde?

Hvorfor har du valgt netop disse tre kort?

Hvad hæfter du dig ved, når du ser på de valgte kort, og hvordan relaterer det sig til din oplevelse af gruppearbejde?

Hvilke af fokusspørgsmålene, synes du, er mest interessant at tale om?

Hvordan bidrager du typisk til gruppearbejder?

Hvad, synes du, er svært ved gruppearbejde?