Lære sammen

SUS 4  "Motivation"


Til lærerne

Forslag til afvikling af samtalen

Forud for samtalen forbereder eleven sig ved - med udgangspunkt i modellen - at reflektere over, hvad “der driver” ham/hende i skolearbejdet.

Indledningsvist samles op på SUS 3. Efter opsamlingen fremlægger eleven sine sætninger. Derefter kan valg af sætninger begrundes og uddybes konkret med eksempler fra forskellige fag. Undervejs i samtalen inddrages anbefalingerne i skemaet nedenfor til, hvordan elever lærer bedst - alt efter hvad de motiveres af.  Samtalen afsluttes med en form for konklusion, og eleven opfordres til at skrive de vigtigste drøftelser og aftaler fra samtalen ned og gemme disse til næste samtale.


Forslag til spørgeteknik

Hvilke tre sætninger har du formuleret?  

Sætning 1 - prøv at give nogle konkrete eksempler fra et eller flere fag, hvor du oplever dette?

Sætning 2 - prøv at give nogle konkrete eksempler fra et eller flere fag, hvor du oplever dette?

Sætning 3 - prøv at give nogle konkrete eksempler fra et eller flere fag, hvor du oplever dette?

Hvad synes du, udfordrer dig mest i dit skolearbejde?

Hvor i modellen ovenfor passer dine sætninger bedst ind?

Hvad tænker du om de anbefalinger, der er formuleret (i skemaet) til “dine motivationsbegreber”?

Hvilke anbefalinger vil du kunne bruge for at styrke dit skolearbejde?