Lære sammen

SUS 5


Til lærerne

Du er først og fremmest facilitator for elevernes refleksioner omkring både faglig indsigt og studiekompetencer. Det forventes ikke, at I taler om konkrete uddannelsesvalg etc.. Gitte fra Studievalg har afholdt inspirationsoplæg i september og vil afholde oplæg om ansøgningsstrategi i januar.


Spørgsmål og vinkler, som evt. kan bruges til samtalen:


Prøv at beskrive hvad det er, I kan lide ved jeres bedste fag. Er det metoderne? Stofområdet? Arbejdsformen? Andet?

Kender I nogle studier eller jobtyper, hvor nogle af de elementer kommer i spil?

Har I tænkt over, om I allerede bruger nogle af arbejdsformerne eller de faglige elementer fra skolen i jeres fritidsjob, sport eller andre fritidsaktivitetet? (fx ansvar, sammenhold, sprog, service, samarbejde, kreativitet mv.) Er der nogle elementer fra det, som I er rigtig glade for?

Hvad tror I, er det vigtigste, I vil tage med jer fra gymnasiet, når I er færdige til sommer? (Fagligt? Menneskeligt?)

Flere af vores tidligere studenter fortæller, at de først har fundet deres vej efter noget tid ude i verden – og de fortæller også, at de følte et pres om at skulle hurtigt i gang med en uddannelse. Nogle har valgt én vej og har så senere valgt om, og alle er fælles om, at det her med mavefornemmelse er ret vigtigt i sidste ende. Hvad tænker I om det?

Nu står I snart overfor SRP; det største selvstændige projekt, hvor I selv vælger fag, metoder og materiale – og selv skal styre tiden. Er der nogle af overvejelserne herfra, som I kan bruge til den proces?


Studieudviklingssamtale 5 tager afsæt i ”erfaringer med mine handlinger og beslutninger” i karrierelæringsmodellen



Studieudviklingssamtalen tager udgangspunkt i FG's definition på karrierelæring:

Vi skal give eleverne viden, erfaringer og kompetencer til personligt at kunne navigere i uddannelses- og arbejdsmarkedsvalg i et livslangt læringsperspektiv.