Fagene i verden

Innovation

Du skal lære at arbejde med innovationsprojekter i gymnasiet, og det giver dig mulighed for at bruge dine fag i praksis i samarbejde med en partner uden for skolen. Det kan fx være en lille eller stor virksomhed, en avis, en NGO, et museum eller en anden uddannelsesinstitution, der præsenterer dig for en autentisk og aktuel problemstilling.

Innovative projekter er styret af problemstillinger, der kræver et løsningsforslag, og du skal med dine fag og fagenes metoder være med til at løse disse problemer.


Eksempler på innovative problemstillinger

Hvordan får kommune og folkeskoler mere bevægelse ind i fredericianernes hverdag?

Hvordan kan museet på de tidligere Kellerske Anstalter bedst formidle ‘de åndssvages historie’ om tvangssterilisation?

Hvordan kan dåsefabrikken Ball sikre større sikkerhed på arbejdspladsen?

Hvordan kan vi afhjælpe hjemløshed og hjælpe Kirkens Korshær til at skabe bedre forhold for dem, der lever på gaden?

Hvordan kan vi affaldssortere på den mest bæredygtige måde i Fredericia?

Hvordan kan Siemens Gamesa bedst muligt håndtere truslerne mod den grønne omstilling?

Hvordan får vi bedst muligt de nye fredericianeres stemmer og migrationshistorier frem?


Innovationskompetencer

Når du arbejder med innovationsprojekter, træner du samtidig specifikt en række innovative kompetencer, som vil blive afgørende for dig i din fremtid. Vi arbejder med fem overordnede kompetencemål – se figur nedenfor.








Mest for lærere

Hent planlægningsværktøj til innovative projekter (PLIP – docx) her.

Se eksempler på opgaveformuleringer til SRP-innovationsopgaver her.

Se nærmere beskrivelser af de fem innovationskompetencer her.

Se forslag til, hvordan lærere og elever kan arbejde med udviklingen af innovationskompetencerne her.